Boboli's voorbereiding op de CSRD: Duurzaamheid in actie
De klant
Boboli maakt al meer dan 25 jaar de lekkerste broodspecialiteiten voor klanten verspreid over Europa. Deze worden gedecoreerd met herkenbare, verse en vooral kleurrijke ingrediënten. Als private label (huismerk) producent is Boboli altijd bezig met de vraag van de markt en innoveren van hun producten. Boboli pakt de nieuwe Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wetgeving dan ook proactief op.
De uitdaging
Boboli valt binnen de rapportagegrens van de CSRD en gaat in 2026 rapporteren over 2025. De CSRD verplicht bedrijven transparant te zijn over hun impact op mens en milieu.
Duurzaamheid is geen nieuw thema binnen de organisatie, zo beschikt de organisatie over een MVO-plan en wordt de CO2 voetafdruk jaarlijks gemeten. Als private label leverancier is Boboli gewend om vragen over duurzaamheid te krijgen.
In het kader van de CSRD waren de belangrijkste vragen voor Boboli:
1. Welke thema’s zijn voor Boboli relevant om over te rapporteren?
Als private label producent volgt Boboli in grote mate de vraag van de klant en heeft het tot dusver niet systematisch de eigen duurzaamheidsimpact bepaald. De impact op mens en milieu in deze sector vindt grotendeels plaats in de waardeketen. Met de beperkte informatie die beschikbaar is binnen de keten is het een uitdaging om te weten waar je je op moet richten.
2. Hoe kan Boboli bouwen op het bestaande kwaliteitsmanagement systeem?
Net als veel andere levensmiddelen bedrijven in Nederland beschikt Boboli al over een gevorderd kwaliteitsmanagement systeem. De vraag is hoe dit systeem gebruikt kan worden om te voldoen aan de eisen van de CSRD en daarmee een papieren tijger te voorkomen.
Om met deze vraagstukken aan de slag te gaan heeft Boboli de ondersteuning van Factor Delta ingeschakeld.
De aanpak
Om te bepalen waar Boboli over gaat rapporteren is er een dubbele materialiteitsanalyse uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de impact van Boboli op mens en milieu én andersom: de financiële kansen en risico’s van duurzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan de kansen van efficiëntere productie bij stijgende grondstofprijzen. Op basis hiervan is een lijst met mogelijke duurzaamheidsonderwerpen geprioriteerd tot een selectie van meest relevante onderwerpen om over te rapporteren. Deze onderwerpen zijn gevalideerd met stakeholders.
Om het tweede vraagstuk over hoe Boboli kan bouwen op het bestaande kwaliteitsmanagement systeem te beantwoorden is een GAP analyse uitgevoerd. Een toets op de norm waarbij de bestaande werkwijzen en documentatie is vergeleken met wat er vanuit de CSRD wordt gevraagd. Denk hierbij aan de overlegstructuur, KPI en/of doelstelling evaluatie, de trainingsmatrix of communicatie met stakeholders. Er zijn al veel werkwijzen waar je op kan bouwen voor de CSRD.
Het resultaat
De materialiteitsanalyse resulteerde in specifieke onderwerpen waar Boboli zich op moet richten bij de CSRD-rapportage. De onderwerpen komen deels overeen met de vragen uit de markt, de analyse heeft ervoor gezorgd dat exact duidelijk is wat er van Boboli verwacht wordt en waar de focus op moet liggen. Verassend is het resultaat dat het onderwerp circulaire economie door de stakeholders als erg belangrijk wordt gezien, dit thema komt hierdoor dan ook als materieel uit de impact materialiteit analyse.
De GAP-analyse liet zien dat het bestaande kwaliteitsmanagement systeem van Boboli een goede basis biedt voor het voldoen aan de CSRD. Door bestaande processen en documentatie gericht aan te passen, kan Boboli goed voorbereiden op de CSRD zonder onnodig veel nieuwe procedures op te zetten. Boboli kan bijvoorbeeld met minimale aanpassingen op korte termijn het thema eigen personeel volledig implementeren volgens de CSRD. Zo wordt de ‘papieren tijger’ voorkomen en kan Boboli de CSRD gebruiken om haar marktpositie te versterken.